אירועים, ביקורים וכנסים - אלול תשע"ז ספטמבר 2017

משה (זיגי) זיגדון מתוך לבלוב 26

 

לילה לבן בבית מורשת יהדות לוב

לילה לבן שהתקיים בבית המורשת בחסות עיריית אור-יהודה הוא יזמה חגיגית חדשה, שלאור הצלחתה הגדולה נראה שתתפוס מקום של קבע על לוחות השנים הבאות. מרכז המורשת לבש חג לכבוד הלילה הלבן שמעולם לא היה קודם. אלפי אנשים מכל הארץ צבאו את פתח מרכז המורשת כדי לספוג אווירה בטעם בצלילים ובחוויות מעולם הלובי. מוזיאון יהדות לוב שנפתח לכולם, דוכני אוכל וממתקים, שתייה ומלבושים מסורתיים - העניקו לבאים חוויה מעולם אחר. במסגרת הערב נחנכה במרכז המורשת באור-יהודה תערוכת צילומים מלוב של דניאל מימון. לילה לבן עמרו מה סאר – לילה בלתי נשכח.

             

 

                        

 

חמישים שנה לחיסול גלות לוב

מרכז מורשת יהדות לוב קיים שלושה ערבים לציון חמישים שנה לחיסול גלות לוב במרכז סוזן דלל בתל-אביב. ערב ראשון היה ערב של פיוטי העדה עם הצדעה לאחד הפייטנים המוערכים שלנו, והכוונה היא לקלימו דוס יקירנו. הערב השני היה ערב שירה לובית, שהרעידה את קהל הנוכחים במקום, ובעיקר את הבוגרים שביניהם. רצף האירועים במרכז סוזן דלל נחתם בערב האיטלקי, שבו הושמעו שירים איטלקיים שרבים מבני הקהילה גדלו אתם ומזמזמים אותם עד היום. אירועים אלה מהווים גם הזדמנות למפגש חברים ממקומות שונים בארץ, וכל מי שנכח באחד או יותר מהמופעים הללו, מספר על חוויה נעימה והתרפקות על ברכי העבר.

 

ערב חשוב נוסף לציון חמישים שנה לחיסול גלות לוב נערך בבית התפוצות בתל-אביב. הערב כלל הרצאה של ידידנו עמוס גואטה מרומא. את הערב פתחה סיון רהב מאיר, בת משפחתו של עמוס, בהרצאה משלה. קהל רב מילא את האולם הגדוש, והמרצים זכו למחיאות כפיים נמרצות.

 

 

 

 

 

ביקורים בבית מורשת יהדות לוב

משפחת פרנקו הגיעה לביקור מארצות הברית. דוד פרנקו ידע כי אביו, יצחק פרנקו, נולד בטורקיה בשנת 1911 ועבר לרודוס. הוא נשלח מיוון אל בנגאזי והיה מנהל בית הספר העברי בבנגאזי עד שנת 1942 אז הוא עבר לקונגו הבלגית. במהלך הסיור
במוזיאון בהדרכתה של עורכת לבלוב מתי גילעד, נעצר דוד בפיק ברכיים. תמונתו של אביו התנוססה במוזיאון יחד עם תלמידי בית הספר. הביקור המרגש של דוד עורר סקרנות רבה בקרב המשפחה, ואחיו יוסי שגר בצפון הארץ הגיע כמה ימים אחריו למוזיאון כדי לצפות בתמונתו של האב.