מנהיגות רוחנית
חיי הרוח והדת בלוב היו הנדבך החשוב ביותר בחיי היהודים והשתלבו בתולדותיהם וקורותיהם של הקהילות היהודיות בלוב בכל הדורות, כאשר האמונים על כך היו הרבנים והמנהיגים הרוחניים. הם הנהיגו את צאן מרעיתם, שמרו על הגחלת וניהלו את הקהילות. פועלם של הרבנים והמנהיגים הרוחניים קשור קשר אמיץ בגיבוש חיי הדת ובקורות הקהילות, בימי הזוהר ובימי גזירה וטלטלה. הם השכילו לנווט את הקהילות על אותו חבל דק בים סוער של תלאות הגלות הארוכה, חיזקו וחישלו את היהודים לשמור על דתם ומורשתם בצוק העיתים, בהתמדה וללא מורא. רבים מהם היו ראשי הקהילה והחוליה המקשרת בין בני הקהילות לבין השלטונות והיוו משענת תומכת בצר להם.
ב"שפתי רננות" (ספר סליחות שהודפס בוונציה), תוארה טריפולי כעיר של רבנים וגאונים, ואכן היתה פעילות רוחנית ותורנית עניפה. אולם בשל סבלות יהודי לוב, בימי גלותם הארוכים, הגיעו תקופות שפל אפילו עד שיבוש סדרי התפילה. במיוחד בימי שמד, הן על ידי המוסלמים והן על ידי הנוצרים, כפי שניתן לראות בימי הכיבוש הביזנטי במאה ה-6 לספירה, בראשית ימי הכיבוש הערבי, במאה ה-7 לספרה, בימי המואחדון במאה ה-12 לספירה, ובימי הכיבוש הספרדי והמלטזי במאה ה-16 לספירה. אחרי ימי שפל אלו, חלה התאוששות, בזכותם של רבנים ומנהיגים רוחניים מקומיים, שהתעשתו ראשונים, ושל רבנים, שבאו מחוץ ללוב ונטלו את היוזמה לידיהם. הצלחתם של הרבנים להשיב כל פעם עטרה ליושנה הסתייעה בנכונותם של בני הקהילות לספוג את דברי רבניהם ולהחזיר ימיהם כקדם.
הגדיל לעשות בכל אלה ר' שמעון לביא (רש"ל), אשר חידש את חיי הרוח והדת אחרי ימי הרדיפות, השמד והשפל בימי הכיבוש הספרדי והמלטזי במאה ה-16. עם הגעתו הרביץ תורה בקרב בני הקהילה, הביא להתעוררות דתית ורוחנית וארגן את בתי-הדין הרבניים. רש"ל הדריך רבנים, דיינים ופוסקי הלכה, שספגו מהתרבות הרבנית העשירה של יהדות ספרד. מפעלו היווה מסך לדורות של רבנים גדולים בתורה, בקבלה ובפיוט וחידושה של קהילה יהודית שורשית לדורות בלוב. לא בכדי, נחשב רש"ל, עבור יהודי לוב בדורו, כרבן יוחנן בן-זכאי בדור החורבן.
הרבנים והמנהיגים הרוחניים בלוב ניהלו את חיי היום-יום של קהילותיהם באמצעות בתי הדין בכל העינינים בין אדם לחברו, בענייני ממון, בענייני ירושה, ובענייני אישות. באמצעות מוסד הרבנות ניהלו את חיי הדת של קהילותיהם – בתי כנסת, בתי מדרש, בתי-מטבחיים, מקווי-טהרה וכו'. כמו כן מוסדות ציבור – תלמוד תורה, מושב זקנים, חברה קדישא, קופות צדקה לאביונים, הכנסת כלה, פדיון שבויים וכו'. הם היו ממומנים על חינוך הבנים לקיום חיי הדת להרביץ תורה בתלמידיהם ושמירת המסורת והמורשת היהודית במשך הדורות: היוו השראה לחיי הרוח ביצירה הרוחנית והתורנית: תמכו בפעילות המחתרתית – עודדו הקמת ארגון הגנה וסייעו בעליה הבלתי-לגאלית, ועם פתיחת שערי העליה הגדולה מלוב נמנו על מוביליה ועלו בראש צאן מרעיתם. מורשת יהודית מפוארת ועתיקת – יומין אשר ניטעה במסירות נפש ובנאמנות אין קץ על ידי הרבנים והמנהיגים הרוחניים, ובזכותם נשמרים על ידי רבים מצאצאי הקהילות היהודיות בלוב באשר הם, עד ימינו אלו.