כעכי ׳שקאק׳ סמליים, תיקון לילי ומים לברכה
מסורות חג השבועות בקרב יהודי לוב
כיצד האמהות בקהילה היהודית בלוב הפכו את החג לחוויה חושית מלאה במשמעות? מה הקשר בין כעכים בצורת משקפיים לקריאת התורה, ומדוע ערבים מכובדים הגיעו לבתי הכנסת לשמוע את עשרת הדיברות? כנסו לקרוא על המסורות המרתקות של אפייה סמלית, לילות תיקון כשהשמים נפתחים, והמנהג המיוחד של התזת מים זה על זה כסגולה לגשמי ברכה בשנה הבאה. על מחרוזות כעכים מיוחדות שכל אחד מהן מספר סיפור אחר, טקסי "הכתובה" הסמלית בין עם ישראל לתורה, ומאכל חגיגי בשם "באזין" שמדמה את הר סיני.
עולם עשיר של מנהגים יהודיים אותנטיים – מסע מרתק אל לב המסורת הלובית.
כעכי החג – סמלים מתוקים למתן תורה
באווירת ההכנות לחג השבועות, האמהות בקהילה היהודית בלוב נהגו לחבר מסורת מרתקת של אפייה. הן היו מכינות מחרוזת מיוחדת של כעכים, כל אחד בצורה המסמלת היבט אחר של החג:
הכעכים הסמליים:
כעך כפול קלוע – משתי רצועות בצק, כסמל לשני לוחות הברית
כעך משולש – קלוע משלוש רצועות, מייצג את התורה המשולשת (תורה, נביאים וכתובים) שניתנה בחודש השלישי על ידי משה, אהרון ומרים
כעך משקפיים – מצוות קריאת התורה
כעך ציפור – המזכיר את הדממה המוחלטת במתן תורה: "עוף לא פרח וציפור לא צייצה"
כעך סולם – מסמל את עליית משה להר סיני
כעך מספריים – סמל לתספורת, שמהיום היא מותרת, לעומת האיסור בימי ספירת העומר
כעך תיק – המייצג את הילקוט שבו נושאים את התורה
כעך סלסלה – סמל לטנא הביכורים
כעך לוחות הברית – מייצג את עשרת הדיברות
בקצה המחרוזת הייתה קשורה ביצה ריקה מעוטרת בחרוזים וחוטי רקמה. האמהות היו שולחות את המחרוזות הללו יחד עם סלסלות מלאות קלויים ופירות לבנותיהן הנשואות.
ליל החג – תיקון חג השבועות ופתיחת שערי שמים
רבים מבני הקהילה נהגו לערוך "תיקון חג השבועות" ולהישאר ערים עד חצות הלילה. הם האמינו שבדיוק באותו רגע נפתחים שערי שמים, וכל משאלה שמתפללים עליה אז מתקבלת בשמים.
בוקר החג – סגולות ללימוד תורה
בבוקר החג נהגו לתת לילדים שבעה עלים של שיח קוצני (המסמל את הסנה הבוער), שאותם הם בלעו עם מי באר. זו נחשבה לסגולה המחזקת את הלימוד והזיכרון.
התפילה המיוחדת
בתפילת שחרית של החג, לפני קריאת התורה, קראו טקסט מיוחד בשם "הכתובה" – מעין חוזה נישואין סמלי בין עם ישראל לתורה ולאלוהים.
את עשרת הדיברות קראו בחרדת קודש מיוחדת, כשהציבור ממשיך לעמוד לאחר הפיוט "יום מעמד סיני". מה שמיוחד במקרה הזה הוא שגם ערבים מכובדים היו מגיעים לבתי הכנסת כדי לשמוע את קריאת עשרת הדיברות, מתרגשים מהמעמד הקדוש.
לימוד וחגיגה
חלק מהקהילה נהג ללמוד את עשרת הדיברות (אפילו בתרגום ערבי), לקרוא ספר משלי, מגילת רות ואזהרות על 613 המצוות. בסיום הקריאה כיבדו את הנוכחים ב"רוזאטה" – משקה שקדים ממותקים ועוגות "בסטליאן".
שפיכת המים – מסורת לברכת הגשם
מכיוון שהתורה נמשלה למים, נהגו בחג לשפוך מים זה על זה ועל העוברים ושבים. כמה שיותר מים שפכו, כך גדלה הסגולה והתקווה שהשנה הבאה תהיה עם גשמי ברכה.
סעודת החג – "באזין" חגיגי
בסעודת הצהרים של החג הכינו מאכל מיוחד בשם "באזין" – בצק מבושל בצורת גבנונים המסמלים את הר סיני, ועליו תבשיל עם בשר. מאכל זה היה מוכן גם ביום הראשון או השני של ראש השנה.
מבוסס על מאמרו של יעקב חג'ג' לילוף "מעגל השנה ומחזור החיים"