מנהיגות נשים

סיעות בכל ישראל חברים (כי“ח) בראשותה של מאדאם בן עטר ובניהולה של רובינא נעים אבראבאנל (במרכז) ואידה נחום
האישה והאם העבריה בלוב למרות היותה צנועה וענווה ו"כל כבודה בת מלך פנימה" אשר הסתגרה בארבע אמות ביתה, היא זו, אשר בעצם עיצבה את פני המשפחה, ניהלה ונווטה אותה בחריצות ובתבונה ללא יוהרה והתפארות. היא הייתה המסד והטפחות של כל בני ביתה, שחסו בצילה ושמרה עליהם כלביאה על גוריה מכל משמר. היא האחראית בעקיפין ובמישרין לדרך-ארץ ולחינוך דור ההמשך, ובמיוחד לצניעות הבנות והכנתן לשמוח בחלקן במילוי תפקידן בהגיען לפרקן בבוא העת.

למרות היותה, כביכול "העזר כנגדו", היא הייתה בעלת הבית והמשפחה הלכה למעשה. נתנה לבעל להרגיש כמלך בארמון, היושב על כסא מלכות ובשרביטו קובע סדרי עולם, כאשר בעצם, על פיה יישק דבר וללא שום עוררין. היא זו, שדאגה בעבודה משותפת בין בני הזוג, המשלימים האחד את השני, להרמוניה שלמה במשפחה. היא עיצבה לא רק את פני המשפחה, כי אם גם את פני הקהילה, וממילא את פני הדורות ומורשתם המפוארת בכל מהלך ההיסטוריה. על כל אלה, האם העבריה בלוב זכתה להוקרה והערכה רבה ולרגשי כבוד מכל בני משפחתה ומכל סובביה.

 עם החדירה האירופית ללוב בשלהי המאה ה -19 וראשית המאה ה -20 והתמורות אשר חלו בחינוך הבנות ויציאת חלק מהן לעבודה מחוץ למשק ביתן, אם זה עקב אילוצים כלכליים ואם זה מתוך הרצון להגשמה עצמית, ומאוחר יותר התערותן בהוראה, בחינוך ובפעילות הציונית, קמו אגודות נשים לקידום החברה בכלל ולשיפור מעמדה של האישה בפרט. אגודות אלו נוסדו עקב צורכי שעה או בימי צוקה, והצמיחו מנהיגות של נשים, אשר הטביעו את חותמן בחיי הקהילה.

מנהלת כי”ח, רובינא אברבאנל נעים, ושליח העליה ברוך דובדבני, כותב בספר האורחים של בית הילדים

 

 


 

הצדקת רחל (רבה) נעים זצ"ל
הצדקת רג'ינה מימון זצ"ל